Udtalelse vedtaget af det 23nde verdensmøde i IMCWP

1. Vi kræver, at Israels aggression og deres blokade af Gazastriben og Vestbredden stopper nu. Vi opfordrer folk over alt i verden til at fortsætte med at gå på gaden og knokle for at organisere en bred mobilisering mod den israelske aggression.

Vi udtrykker vores fulde solidaritet med det palæstinensiske folk og fordømmer den brutale militære offensiv, den umenneskelige blokade og det barbariske folkemord på palæstinenserne i Gazastriben, med tusindvis af døde civile, børn og ældre, der er berøvet adgang til mad, vand, medicin og elektricitet. Vi afviser USA’s, Storbritannien, NATO’s og EU’s støtte til den israelske offensiv.

2. Vi fordømmer den årtier lange israelske besættelse af de palæstinensiske områder, drabene, fængslingerne, forfølgelsen og bosættelserne. Vi forsvarer det palæstinensiske folks ret til et frit hjemland, så de kan være deres egen herre. Vi kræver en afslutning af den israelske besættelse og en anerkendelse af en selvstændig palæstinensisk stat, et ophør og en afmontering af de illegale bosættelser i palæstinensiske områder, løsladelsen af politiske fanger i israelske fængsler og tilbageførslen af flygtninge i overensstemmelse med FN’s resolution 194.

Israels besættelse af Palæstina, støttet af USA-NATO imperialismen, er årsagen til det palæstinensiske folks lidelser og alle andre befolkninger i regionen. Så længe besættelsen fortsætter, vil konflikten fortsætte, folket frarøvet deres mulighed for at leve i fred og i fare for at blive opslugt i en hvirvelstrøm af total krig.

3. De kommunistiske partier og arbejderpartier deltagende i det 23nde IMCWP (Internationale møde af kommunistiske partier og arbejderpartier), udtrykker deres internationale solidaritet og opfordrer alle arbejdere og ungdommen, i alle lande, til at styrke kampen for at stoppe Israels massakre i Gazastriben og stoppe besættelsen af Palæstina, for at vise afgørende solidaritet med det palæstinensiske folks kamp.

Vi afholdt ét minut stilhed for det palæstinensiske folk og for medlemmer af Palæstinas Kommunistiske Parti og Israels Kommunistiske parti, der ikke kunne deltage i mødet, da de bliver forfulgt.