Henrettelsen af Saddam Hussein

Henrettelsen af Saddam HusseinHenrettelsen af Saddam Hussein i dag er blevet mødt med blandede reaktioner. Den er blevet kaldt et politisk mord og et brud på folkeretten. Det er ikke grebet ud af luften, uagtet Saddam var en antikommunistisk massemorder og lakaj for USA-imperialismen.
Flere af de “eksperter”, som DR-TV trak i studiet, talte om et kapitel i Iraks historie, der nu var afsluttet. Men der er ikke afsluttet noget som helst. Saddam Hussein blev indsat af USA, afsat af USA og dømt og henrettet af USA og dets irakiske marionetter. Alt er, som det hele tiden har været.
Ingen undrer sig over, at Saddam Hussein blev henrettet. Hvad der springer i øjnene, er den hast, hvormed det skete – hvor travlt besættelsesmagt og kollaboratørstyre havde med at få ham bragt til tavshed. Men det er der heller ingen grund til at undre sig over: De kræfter, der stod bag henrettelsen af Saddam Hussein, var selv medskyldige i hans forbrydelser. Fremfor alt stod USA gennem flere præsidenters tid bag den politiske undertrykkelse i Irak og bag krigen mod Iran. Og hvad enten den giftgas, der blev brugt mod Iraks kurdere, nu var iransk eller irakisk, så var den leveret af USA. Washington havde særdeles gode grunde til at få Saddam skaffet af vejen, inden han sagde for meget.
Man skal heller ikke glemme, at et meget stort antal irakere fortsat støttede Saddam Hussein og betragtede ham som landets retmæssige præsident – hvad han vel også var, i og med at han ikke blev styrtet af en opstand, men af en angribende fjende. Ved at fuldbyrde det justitsmord, som dommen over og henrettelsen af Saddam Hussein er for denne del af det irakiske folk, har besættelsesmagten og dens kollaboratører effektivt splittet den irakiske nation for lang tid fremover. Den tvivlsomme rettergang, den hovedkulds henrettelse og den fattede måde, Saddam mødte døden på, rummer tilsammen stof til et martyrium.
Besættelsesmagt og samarbejdspolitikere har bragt et vidne til tavshed for at skjule deres egne forbrydelser. Og de har skabt en martyr.

30. december 2006
Henrik Stamer Hedin