Danmarks Kommunistiske Parti kræver en politisk løsning nu

Landsledelsen for Danmarks Kommunistiske Parti vedtog på sit udvidede møde i København den 3.-4. marDKP støtter ungdommens bestræbelser for at sikre sig et hus i København, hvor unge kan være på egne betingelser. Ungdomshuset på Jagtvej 69 har siden 1982 været et samlingssted for et alternativt kulturliv. Endnu tidligere fungerede det som samlingssted for dansk – og endda international – arbejderbevægelse under navnet Folkets Hus, som bl.a. Lenin og Clara Zetkin har gæstet. Efter rydningen den 1. marts har de seneste dage været præget af omfattende uroligheder og masseanholdelser. DKP finder, at ansvaret for disse begivenheder ligger hos flertallet i Borgerrepræsentationen, der ved at sælge Ungdomshuset henover hovedet på brugerne har fremprovokeret de seneste dages kampe, og som åbenbart synes at mene, at politiske problemer bedst løses af politiet. Det er op til Borgerrepræsentationen at sikre, at der langt om længe findes en politisk løsning nu. DKP tager afstand fra den politivold og det meningsløse hærværk, som overgrebet mod Ungdomshuset har medført.