USA: Hands Off Venezuela

Udtalelse om Venezuela 23.-24.02.2019

Danmarks Kommunistiske Parti fordømmer på det kraftigste USA’s forsøg på at intervenere, politisk og militært i Venezuela og bakker op om præsident Nicolás Maduro, som blev lovligt valgt i maj 2018 – et valg som er blevet demokratisk anerkendt af FN og amerikanske valgobservatører.

USA’s forsøg på at destabilisere Venezuelas demokratisk samfundsudvikling er et resultat af, at Venezuelas regeringer i de sidste 20 år har nationaliseret landets olierigdomme og brugte disse indtægter til at skabe social fremgang for hele befolkningen med bl.a. gratis uddannelse og sundhed til alle samt lægebehandling og pensioner, hvilket ikke var tilfældet før præsident Chavez kom til magten i 1999.

I denne weekend planlægges der et storstilet forsøg på at bringe angivelig ”nødhjælp” over grænsen fra Colombia som en cover-up operation for en politisk og militær operation, orkestreret af USA, i samarbejde med den selvudnævnte ”præsident” Juan Guaidó – selvom FN har udtalt, at der ikke foreligger en nødsituation i Venezuela!

Samtidig observeres øget transport af amerikanske tropper og våben i Caribien, bl.a. på amerikanske militære baser i Puerto Rico og den Dominikanske Republik.

VI KRÆVER VENEZUELAS RET TIL SELVBESTEMMELSE OG UAFHÆNGIHED, UDEN INDBLANDING UDEFRA!

VI KRÆVER, AT DEN DANSKE REGERING OG DANSKE NØDHJÆLPSORGANISATIONER – PÅ LINIE MED INTERNATIONALT RØDE KORS – TAGER AFSTAND FRA DENNE POLITISEREDE OG FALSKE ”NØDHJÆLPS”-OPERATION, SOM USA OG DEN SELVUDNÆVNTE PRÆSIDENT PLANLÆGGER I DENNE WEEKEND!

Af samme grund har Danmarks Kommunistiske Parti tilsluttet sig Venezuela-netværket i Danmark ”Nej til kup i Venezuela, som består af 17 politiske og solidaritetsorganisationer.

Vedtaget eenstemmigt på DKP’s landsledelsesmøde den 23.-24.02.2019