Møde mod grand-prix i Israel

PRESSEMEDDELELSE

Palæstinagruppen i Roskilde dukker op på Stændertorvet d. 11. Maj mellem kl. 10.30 og 13.30. Anledningen er det kommende Grand Prix i Israel, som gruppen opfordrer Leonora og Danmarks Radio til at boykotte. De mener, at der er brug for et altomfattende pres på Israel for at få dem til at leve op til de mange FN-resolutioner, der påbyder dem at stoppe bosættelserne på Vestbredden og at trække sig tilbage fra de besatte områder. Det er også tænkt som en støtte til de mange palæstinensiske kunstnere, som har opfordret deres kolleger til at blive væk fra Melodi Grand Prixet, fordi den israelske stat vil bruge begivenheden til at hvidvaske deres undertrykkelse af palæstinenserne.

Denne lille Palæstina event vil bestå af en bod på Stændertorvet, hvor der bliver mulighed for at indtage en lille palæstinensisk specialitet, købe palæstinensisk håndarbejde og i øvrigt få mere at vide om situationen i Palæstina. Bilal Al-issa, som er bestyrelsesmedlem i Det danske Hus i Palæstina, kommer og fortæller kort om situationen i Palæstina. I byens hus Orangeriet bliver der mulighed for at se små film om palæstinensernes situation og at få en kop kaffe til.

Bjarne Rasmussen fra Palæstinagruppen i Roskilde fortæller, at gruppen er overbevist om, at der skal et altomfattende pres på Israel til for at skabe fred i Israel og Palæstina, men at det nogle gange er svært at se, om protesterne hjælper. Han minder dog om, at det i mange år var svært at se, at kravet om boykot af Sydafrika ville føre til apartheidstatens fald. Men det gjorde det, uanset de fleste regeringer i verdenen støttede Sydafrikas regering.

Gruppen mener derfor, at kampen for et frit Palæstina skal fortsætte, og at de mest effektive våben lige nu er øget information og boykot af staten Israel indtil de opfylder FNs krav og giver plads til en selvstændig palæstinensisk stat, som frit kan vælge deres egen udviklingsvej og have samme muligheder og rettigheder som andre selvstændige stater.

Så Palæstinagruppen i Roskilde opfordrer alle til at komme på Stændertorvet d. 11. maj mellem kl. 10.30 og 13.30