Frontalt angreb på pressefriheden

Dagens slag mod ytringsfriheden står den tyske efterretningstjeneste for. Ifølge Berlins forvaltningsdomstol er det lovligt at kalde det tyske dagblad Junge Welt ”venstreekstremistisk”.

Hvad har Junge Welt så foretaget sig?

Bladet organiserer hvert år den årlige Rosa Luxemburg-konference – er det ekstremisme? Bladet har også  bragt et billede af Lenin og omtalt ham i positive vendinger – er det ekstremisme? Endelig findes der på avisen er medarbejdere, der har forbindelser til det tyske kommunistiske parti, DKP – et lovligt politisk parti.

Men ikke desto mindre stadfæster forvaltningsdomstolen, at et lovligt medie er venstreekstremistisk.

På baggrund af, at den tyske efterretningstjeneste i sin årsrapport anser Junge Welt som værende farlig for den tyske forfatning, tog avisen sagen til forvaltningsdomstolen i Berlin. Men domstolen støtter i sin afgørelse dette frontale angreb mod ytringsfriheden.

At den tyske efterretningstjeneste kan få lov at pådutte Junge Welt mærkatet som ”venstreekstremistisk”, legitimerer den forsatte overvågning af mediets aktiviteter og begrænsningen af dets presse- og ytringsfrihed.

Adskillige tyske politikere og medier, herunder borgerlige dagblade, har ytret sig kritisk mod dommen over Junge Welt. Venstrepartiet, Die Linke, har rejst sagen i Forbundsdagen, ligesom Sarah Wagenknechts Alliance har udtalt skarp kritik af anslaget mod presse- og ytringsfriheden, som er lovfæstet i den tyske forfatning.

Danmarks Kommunistiske Parti stiller sig solidarisk med Junge Welt og fordømmer angrebet på presse- og ytringsfrihed.  Vi opfordrer samtidig danske journalister og medier til at markere deres fordømmelse af dette overgreb.