OK23 – der er råd!

Af Martin Minka Jensen, International sekretær i Danmarks Kommunistiske Parti

Overenskomstforhandlingerne for det private arbejdsmarked er i gang. Men hov, Martin, du er jo ansat i det offentlige. Hvorfor går du så op i den slags? Hvorfor går du op i, om der kommer lønstigninger for privatansatte? Hvorfor går du op i, at de privatansatte får bedre løn- og arbejdsvilkår? Jo, det er der flere grunde til.

Det vel nok mest vægtige argument for, hvorfor dette også er af største betydning for offentligt ansatte, er, at vi selvfølgelig er i samme båd, som vores kolleger i det private. Vi lever i det samme land, vi lever i den samme verden. Dette land og denne verden er ramt af massiv inflation, energikrise og krig. Vores kolleger i det private står med akkurat de samme udfordringer, nemlig, at inflationen og de stigende energipriser har udhulet reallønnen betydeligt. Den løn, der gives, er langt mindre værd, selvom det er akkurat det samme arbejdspres, ja i høj grad endda større pres og usikkerhed end tidligere. Det bliver vanskeligere at betale regninger og indkøb i supermarkedet. For mange er det faktisk helt umuligt.

Mens inflationen har været oppe over de 10 procent, er det private arbejdsmarked blevet spist af med latterlige 3,5 procents lønstigninger. Man behøver ikke at være professor i matematik for at regne ud at de forslår som en skrædder i helvede. Ja det er jo rent ud sagt til grin. Det må og skal der gøres noget ved. Selvom det først er nu, at de egentlige overenskomstforhandlinger er gået i gang, så er der længe blevet lagt et røgslør ud over det ganske land. Med argumenter som; At virksomhederne er presset pga. af krig i Ukraine og økonomisk krise, har man nok engang sagt, at lønmodtagerne skal vise tilbageholdenhed.

Havde dette så bare været sandt, kunne man rent faktisk tage deres argument seriøst. Men faktum er, at det er en stor fed løgn.

Økonomien har siden 2020 udviklet sig aldeles positivt og de store virksomheder, – dem der sidder med den økonomiske magt i Danmark, har enorme overskud. Det er evident, at selvom der bliver prædiket mådeholdenhed og samfundsansvar fra lønmodtagernes side, så skovler erhvervslivet enorme summer i deres overskudskasse. Det gør de i kraft af det arbejde, lønmodtagerne udfører. Så er det altså ikke meget forlangt, at reallønnen skal sikres og hæves, så befolkningen ikke bliver fattigere. Der er råd til det, så lad være med at fyre alskens dårlige undskyldninger i hovedet på pligtopfyldende og hårdtarbejdende mennesker.

Det er jo akkurat de samme udfordringer offentligt ansatte bakser med på daglig basis.

Lønniveauet i det offentlige hænger ufravigeligt sammen med lønniveauet i det private. Derfor har offentligt ansatte en enorm interesse i, at vores kollegaer i det private får boostet lønnen massivt. Resultaterne kommer ikke dryssende ned fra himlen. Det kræver kamp. Det er derfor, at fagbevægelsen og medlemskab deri er fuldstændig livsnødvendig. Fagforeningen er ikke bare en forsikring, når lortet brænder på. Det er et værktøj i sikringen af din tilværelse. Forsikringsselskabet hjælper dig, hvis du f.eks. har indbrud, eller noget går i stykker. Fagforeningen kæmper for, at dit liv ikke går i stykker. De kæmper for din fritid, din løn, dine rettigheder og daglige vilkår.

Vi må derfor stå sammen i disse overenskomster, vise opbakning og støtte til lønmodtagernes krav. Hvad end man er offentlig eller privat ansat, skal man ikke undlade at vise opbakning. Nej, giv den derimod gas. Støt dem, når du sidder ved frokostbordet på jobbet, når du er til sammenkomst hos familie og venner, og når du sidder på Facebook. Deltag i møder og aktioner med fagbevægelsen. Og hvis ikke du allerede er det, så bliv medlem.

Vær ikke bange for at sige tingene, som de er. Det er nu, at der skal vises vedholdenhed, støtte og sammenhold.